مرکز مقالات حضرت مهدی (عج)


برای دریافت اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله مکانیزه کردن برداشت غلات ( کمباین ) در فایل ورد (word) دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مکانیزه کردن برداشت غلات ( کمباین ) در فایل ورد (word) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانلود مقاله مکانیزه کردن برداشت غلات ( کمباین ) در فایل ورد (word) ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مکانیزه کردن برداشت غلات ( کمباین ) در فایل ورد (word) :

مکانیزه کردن برداشت غلات ( کمباین )

مقدمه:
مکانیزه کردن برداشت غلات، هدف دیرینه کشاورزان بوده است. بریدن و کوبیدن دانه های ریز با روش های دستی، کاری بسیار پرزحمت بوده است. قبل از ثبت تاریخ، بشر آموخته بود چگونه از وسایل و گرداندن دام، به منظور افزایش برداشت محصول غلات دانه ریز استفاده نماید. آثاری از به کار بردن یک ارابه دروکن چرخ دار، در سرزمین باستانی گال (فرانسه و بلژیک امروزی) پیدا شده است. تاریخ استفاده از ماشین های دروکن اسبی و خرمن کوب های ثابت به اوایل سال های 1800 میلادی می رسد.

کمباین های اولیه، ماشین های بردارنده، خرمن کوبی بودند که به وسیله گروه هایی از اسب یا قاطر در سرتاسر مزرعه کشیده می شدند.
بعضی از این ماشین ها، تنها به عنوان خرمن کوب شناخته شده بودند. زیرا محصول غله ابتدا چیده می شد و سپس برای کوبیده شدن و جدا شدن دانه از کلش، به پای خرمن کوب برده می شد، اولین خرمن کوب تمیزکن در ایالات متحده آمریکا، در سال 1384 میلادی به ثبت رسید و به بازار عرضه شد و بعداً خرمن کوب به وسیله موتور بخار یا تراکتور و از طریق یک تسمه تخت محرک به حرکت درآمد.

شروع واقعی استفاده از کمباین به منظور برداشت و کوبیدن و تمیز کردن محصول، زمانی بود که اندرو و ای مور و دیگران از اهالی میشیگان امتیاز ساخت ماشین بردارنده- خرمن کوب که به وسیله موتورهای بخار کار می کردند، ساخته شدند. این ماشین ها برای چیدن، کوبیدن و تمیز کردن محصول به گروهی کارگر نیاز داشتند. عملیاتی که در کمباین های جدید که به وسیله ی یک نفر انجام می گیرد. نام کمباین (بعضی توأم یا با هم) موقعی به وجود آمد که عملیات چیدن محصول (برداشت) و خرمن کوبی، که بعداً عمل تمیزکردن هم به آن اضافه شد، در یک ماشین کامل و واحد انجام گرفت.
کمباین های امروزی، ماشین هایی هستند که در شرایط مختلف محصول و مزرعه، به منظور برداشت، کوبیدن، جدا کردن و تمیز کردن تمام دانه ها به کار برده می شوند.
************

کمباین ها به طور کلی به 2 دسته خودرو یا کششی تقسیم می شوند و کمباین های خودرو به 2 دسته تقسیم می شوند:
1- کمباین های مخصوص اراضی شیب دار
2- کمباین های مخصوص اراضی مسطح
کمباین های خودرو از سال 1940 به بعد پیشرفت های زیادی کرده اند طوری که کمباین های در حال حاضر دارای موتورهای بسیار قوی است و کلیه ی کارهای آن توسط یک نفر (راننده) انجام می شود. کمباین های خودرو طوری طراحی شده اند که در داخل مزرعه در امتداد یک خط مستقیم حرکت کند و گندم درو شده در سکوی برداشت جمع و از آنجا به قسمت کوبنده و قسمت های دیگر هدایت می شود.

الف- انواع کمباین های خودرو
1- کمباین های ویژه زمین های مسطح: این نوع کمباین ها در اراضی مسطح و شیب های اندک مورد استفاده قرار می گیرد و دارای محور چرخ ثابت اند. استفاده این نوع کمباین ها در زمین های شیب دار و دارای پستی بلندی باعث ایجاد مشکلاتی می شود که عبارتند از:
1- غربال ها با وضعیت زمین تطبیق نیافته و در نتیجه غلّه در یک سمت بیشتر از سمت بالا دست قرار می گیرد و سبب کندی کار می شود.
2- مواد روی غربال ها سبب انسداد آن ها می شود 3- و باعث افزایش تلفات می شود. (زیرا غله از کمباین بیرون ریخته بدون این که در جدا شدن آن کاری صورت گرفته باشد.)

سازندگان این انواع کمباین ها برای فائق آمدن بر این مشکلات ضمائمی ساخته اند که با نصب آنها از تجمع مواد در آن قسمت از کمباین که در گودی قرار می گیرد جلوگیری می کند.
2- کمباین های اراضی شیب دار: این نوع کمباین ها دارای محور چرخ با اتصال لولایی است که می تواند با شیب دامنه تطبیق یافته و همچنین غربال های آن قادرند با دستگاه های برقی و هیدرولیکی تا شیب ْ45 تراز شوند و قسمت درو هم قادر است خود را با شیب زمین تطبیق دهد.
ب- کمباین های کششی
این نوع کمباین ها به وسیله تراکتور کشیده می شوند و به کمک محور انتقال نیرو تراکتور، توان موتور به ان منتقل می شود و یا این که به وسیله یک موتور کمکی انرژی لازم برای به حرکت درآمدن قسمت های مختلف تأمین می شود.
«اعمال و ساختار کمباین»
تمام کمباین ها 5 عمل اصلی را انجام می دهند که عبارتند از: 1- دروی غله و خوراندن آن به کمباین. 2- کوبیدن غله 3- جداسازی دانه از کاه 4- بوجاری 5- حمل غله

الف) دروی غله و خوراندن آن به کمباین
هد کمباین: قسمتی از کمباین که کار آن بریدن محصول، جمع آوری آن و رساندن آن به کوبنده است. هد کمباین به 2 قسمت تقسیم می شود که عبارتند از:
1- قسمتی که محصول را بریده و جمع آوری می کند.
2- قسمت که محصول بریده شده را به قسمت جداکننده کمباین انتقال می دهد.
1- سکوی برش:

برحسب نوع محصول برداشت شده دارای انواع معمولی و نقاله دار است.
در حالی که کمباین در مزرعه در حال حرکت است چرخ فلک (شانه) در اثر چرخیدن یک ردیف از محصول را جدا کرده و به طرف شانه برش می فشارد و محصول توسط چاقوی شانه برش بریده شده و هلیس مواد بریده شده را به طرف قسمت مرکزی سکو یعنی جایی که نقاله تغذیه قرار دارد هدایت می کند و موارد از طریق نقاله تغذیه وارد کوبنده می شود.
1-1- چرخ فلک (شانه): بر حسب نوع محصول برداشت شده به 2 قسمت تقسیم می شود که عبارتند از:
1-1-1- چرخ فلک پره ها: این نوع چرخ فلک دارای 8-3 عدد پره چوبی یا فولادی است که به طور ثابت به بازوهای شعاعی متصل شده اند و حول یک محور می چرخند. پره ها در مقابل محصول سرپا چرخیده و به قسمت شانه برش هدایت می کند و سپس محصول درو شده را در مسیر هلیس سکو قرار می دهند.
2-1-1- چرخ فلک بلند کننده: این نوع چرخ فلک دارای تعداد زیادی دندانه های فولادی فنری است که به پره های چرخ فلک متصل شده اند. این نوع چرخ فلک بر محصولاتی که خوابیده اند یا در هم پیچیده اند مثل برنج و همین طور برای محصولاتی بسیار رسیده مثل سویا استفاده می شود. وظیفه دندانه های فولادی بلند کردن محصول خوابیده است.

تنظیمات چرخ فلک:
1- پره های هر دو نوع چرخ فلک را می توان طوری تنظیم کرد که با زاویه مناسب وارد زمین شود. این نوع تنظیم از تکان دادن غله و از خرد شدن محصول جلوگیری می کند و این نوع تنظیم چرخ فلک نوع دوم اهمیت بالایی دارد.
2- هر دو نوع چرخ فلک را می توان در چهار جهت بالا و پایین، جلو و عقب تنظیم کرد. این تنظیمات برای انتقال محصول به جلو شانه برش و هلیس مهم است.
3- سرعت چرخ فلک باید طوری تنظیم شود که در بیشتر شرایط محصولات سرپا، نسبت محیطی چرخ فلک به سرعت پیشروی کمباین 50/1 – 25/1 باشد.
2-1- شانه برش: محصول توسط چرخ فلک در جلوی شانه برش نگهداشته تا محصول بریده شود. شانه برش به طور عمده از 2 قسمت تشکیل می شود: 1- چاقو یا تیغه برش 2- انگشتی.

چاقوی برش داخل انگشتی ها قرار گرفته است و قادر است آزادانه به صورت رفت و برگشتی حرکت کند. چاقو در شانه برش می تواند بین 1100-800 دور بزند.
تیغه چاقو ممکن است از نوع لبه دندانه دار و با لبه های صاف برنده باشد. تیغه های لبه دندانه دار مناسب درو غلات می باشد و احتیاجی به تیزشدن ندارد و همین طور تیغه های با لبه های صاف برنده برای درو محصولات تازه وسبز مانند گیاهان علوفه ای استفاده می شود.
چاقوی رفت و برگشتی به وسیله انگشتی هایی حمایت می شوند که به شاسی شانه برش متصل شده اند و صفحات انگشتی دومین لبه برنده دستگاه قیچی مانند را تشکیل می دهند.

تنظیمات شانه برش:
1- شانه برش به وسیله سیلندرهای هیدرولیکی قابل تنظیم در دو جهت بالا و پائین می باشد و در نتیجه از این طریق می توان ارتفاع برش بین m100-5 بالاتر از سطح تنظیم کرد.
2- چاقوی برش حتماً باید تیز باشد و همچنین قادر باشد در داخل انگشتی ها آزادانه حرکت کند در غیر اینصورت باعث تکان دادن محصول می شود و همچنین دانه ها را خرد می کند در نتیجه تلفات محصول زیاد می شود.
3- برای این که بتوان محصولات خوابیده و یا درهم پیچیده شده را برش زد یک سری انگشتی های بلندکننده را بر روی انگشتی های ثابت نصب می کنند.
حرکت چاقوی برش:

چرخ لنگ وسیله رابط- در این حالت یک چرخ دوران کننده وجود دارد که در پیرامون آن برجستگی گوی مانندی به نام سیبک قرار دارد. سیبک در داخل حفره و شکاف میله رابط قرار می گیرد به طوری که میله رابط بتواند تحت زوایای مختلف قرار گیرد بدون این که سیبک از آن خارج شود با چرخش چرخ لنگ، میله رابط نیز به جلو و عقب حرکت می کند.

میله رابط در انتها به یک بازوی نوسان کننده اتصال دارد که می تواند در وسط، حول محوری حرکت کند. به جلو و عقب رفتن میله رابط انتهای متصل به بازوی نوسان کننده نیز به جلو و عقب برده می شود. چون وسط این میله یک محور اتصال دارد در نتیجه با کشیده شدن سر بازوی نوسان کننده که به بازوی رابط اتصال دارد سر دیگر میله نوسان کننده به عقب رانده می شود و بالعکس.
3-1- هلیس سکوی برش (مارپیچ انتقال دهنده): بعد از دروشدن محصول به وسیله شانه برش چرخ فلک محصول را به طرف عقب فشرده و در کف سکو قرار می دهد. سپس محصول توسط پره های هلیس (پره ها به صورت چپ و راست اند) در اختیار نقاله تغذیه قرار می گیرد و توسط نقاله تغذیه محصول به سمت کوبنده هدایت می شود.

تنظیمات هلیس:
1- سرعت هلیس: سرعت هلیس را باید طوری تنظیم کرد که محصول به آرامی و یکنواخت در اختیار نقاله تغذیه گیرد.
2- ارتفاع پره ها: پره های هلیس قابلیت تنظیم ارتفاع بین cm 20-10 را دارند و پره ها از نظر ارتفاع نباید خیلی پایین یا بالا باشند (ارتفاع بر حسب نوع محصول تغییر می کند). اگر پره ها خیلی پایین باشند به کف سکو برخورد کرده و در نتیجه باعث خرد شدن دانه ها می شود و اگر پره ها خیلی بالا باشند تغذیه محصول به طور یکنواخت انجام نمی شود و همچنین قادر نیست کف سکوی درو را همیشه تمیز نگه دارد.
3- فاصله بین تیغه برش و هلیس اهمیت زیادی دارد: در مورد گیاهان پاکوتاه باید چرخ فلک را طوری تنظیم کرد که آنها را پس از درو در اختیار پره های هلیس قرار دهد در غیر این صورت محصول در جلوی هلیس جمع می شود بدون این که پره ها با آنها در ارتباط باشند.
– امروزه هد کمباین را به نحوی می سازند که بتوان به راحتی آن را از تنه کمباین جدا کرد و یا به آن متصل کرد. این کهار به 2 دلیل انجام می شود که عبارتند از:

1- عرض هِد کمباین برای تردد در جاده زیاد است و سبب اختلال در امر ترافیک می شود.
2- با تعویض هِد کمباین می توان از کمباین برای برداشت محصولات مختلف استفاده کرد.
انتقال محصول به کوبنده:
1- نقاله تغذیه: کار آن انتقال محصول از سکوی برش به قسمت کوبنده است. در بعضی از کمباین ها یک استوانه تغذیه پس از هلیس قرار دارد که محصول را از هلیس گرفته و بعد به نقاله تغذیه انتقال می دهد و یا خود به صورت مستقیم محصول را در اختیار کوبنده قرار می دهد و در بعضی از کمباین ها بعد از نقاله تغذیه، استوانه تغذیه قرار گرفته و محصول را از نقاله تغذیه به خرمن کوب (کوبنده) منتقل می کند.
استوانه تغذیه از استوانه ای تشکیل شده که دارای یک سری انگشت های عقب رونده است.

تنظیمات نقاله تغذیه:
1- زنجیره نقاله باید به اندازه ای سفت شود که به کف محفظه تغذیه برخورد نکند.
2- سرعت حرکت نقاله که برای محصولات مختلف، فرق می کند و در بعضی از کمباین ها دارای جهت معکوس است.
2- تله لنگ:
بعضی از اوقات شرایط برداشت ایجاب می کند که هِد را در حد امکان به زمین نزدیک کرد که در این صورت سنگ و اجرام زمین همراه محصول برداشت می شود و باید به طرق مختلف از ورود این مواد به کوبنده جلوگیری کرد که یکی از روش های ایجاد سنگ گیر یا تله سنگ در جلو دستگاه کوبنده کمباین است که سنگ و اشیاء دیگر داخل آن قرار بگیرند و باید سنگ گیر را بعد از مدتی تخلیه کرد. (روش های دیگر ایجاد دستگاه دفع سنگ و بازدارنده سنگ می باشد)

کوبیدن غلات:
کوبیدن یعنی جدا کردن دانه از خوشه یا سنبله است.
در قسمت کوبنده کمباین دانه ها از سنبله یا غلاف خارج شده و حدود 90 درصد آنها از منافذ ضد کوبنده خارج می شوند. این قسمت در نحوه عملکرد کمباین تأثیر فراوان دارد زیرا اگر عمل کوبیدن به درستی انجام نگیرد کار کمباین به طور صحیح صورت نمی گیرد.
قسمت های دستگاه کوبنده عبارتند از:
1- کوبنده و ضد کوبنده 2- گردنده و ضد کوبنده
پنج نوع مهم سیستم کوبنده عبارتند از: 1- کوبنده و ضد کوبنده سوهانی 2- کوبنده و ضد کوبنده دندانه میخی 3- کوبنده و ضد کوبنده ساینده 4- یک گردنده و یک ضد کوبنده 5- دو گردنده و یک ضد کوبنده
1) کوبنده و ضد کوبنده سوهانی: تمام محصولات، بخصوص دانه ریز و ذرت را می توان با این سیستم کوبید. این نوع کوبنده دارای تعداد تسمه یا نبشی فولادی شیاردار سوهانی مانند است که به محیط خارجی بشقاب یا دیسک متصل شده اند و بر روی یک محور می چرخند. سرعت حرکت کوبنده بین 1500-150 دور در دقیقه می باشد.

ضد کوبنده شامل یک سری تسمه های موازی است که به وسیله تسمه های انحنادار کناری و میلگردهای انحنادار میانی در کنار هم نگه داشته شده اند. محل قرارگرفتن ضدکوبنده در زیر کوبنده و کمی متمایل به عقب است. فاصله میان کوبنده و ضدکوبنده قابل تنظیم است. در عمل کوبنده و ضد کوبنده سوهانی دانه از محصول طی دو عمل ضربه و مالش از خوشه جدا می شود.

2- کوبنده و ضد کوبنده میخی: این نوع کوبنده دارای تعداد زیادی دندانه های فولادی است که به صورت ردیفی به تعدادی تسمه پیچ شده اند. هر تسمه ممکن است چند ردیف دندانه داشته باشد که به نوع محصول وابسته است. (تعداد ردیف در تسمه ها ممکن است 2، 4 و 6 ردیف باشد)
در این طرح، دندانه ها به جای این که مانند کوبنده و ضد کوبنده سوهانی به محصول ضربه بزنند و آن را مالش دهند مواد را پاره پاره و تکه تکه می کنند چون این نوع دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر عمل کوبیدن محصول را با شدت بیشتری انجام می دهد و حجم بیشتری محصول را می تواند تحمل کند و برای برداشت محصولاتی مانند برنج استفاده می شود. مشکل این دستگاه ها این است که کاه و علف های هرز را پاره می کند و این وضعیت می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری در امر جداکردن و تمیزکردن شود.

3- کوبنده و ضد کوبنده ساینده: کوبنده و ضدکوبنده دارای تعدادی نبشی و یا تسمه اند که توسط روکش لاستیکی پوشیده شده اند و در نتیجه عمل کوبیدن بسیار آرام صورت می گیرد به همین منظور برای برداشت محصولات دانه ریز استفاده می شود.
4- گردنده و ضد کوبنده: در این نوع تعدادی تسمه های سوهانی به انتهای ورودی گردنده های استوانه ای متصل شده اند. این نوع کمباین ها ممکن است دارای یک گردنده و یا دو گردنده موازی باشند.

طرز عمل کوبنده و ضد کوبنده:
غله (محصول) از طریق نقاله تغذیه وارد فضای بین کوبنده و ضدکوبنده می شود و در اثر ضربه و مالش کوبنده بر ضدکوبنده دانه از سنبله جدا می شود. بیش از 90 درصد دانه از سنبله جدا می شود که مقدار دانه جدا شده در این قسمت به طور مستقیم به ظرفیت کلی کمباین تأثیر می گذارند. چون در غیر این صورت مقدار زیادی دانه به سوی کاه برها پرتاب می شوند و در نتیجه تلفات زیاد خواهد شد. برای محصولاتی که به سختی کوبیده می شوند صفحاتی به کار برده می شوند که عمل خرمن کوبی را با شدت بیشتری افزایش می دهند.

تنظیمات کوبنده و ضدکوبنده:
الف) سرعت دورانی کوبنده: سرعت کوبنده می تواند بر روی دانه اثراتی بگذارد که عبارتند از:
1- تعداد دانه های کوبیده و جداشده از کاه
2- تعداد دانه شکسته و آسیب دیده در حین کوبیدن.

برای این که عمل کوبیدن بهتر انجام شود مخصوصاً برای محصولاتی که دانه آنها خیلی راحت جدا می شود، هرچقدر سرعت آن ملایم تر باشد، بهتر است.
سرعت کوبنده از جایگاه راننده قابل تنظیم می باشد.
ب- فاصله کوبنده و ضدکوبنده: برای تعیین فاصله کوبنده و ضدکوبنده در بعضی از کمباین ها ضدکوبنده در دو جهت بالا و پایین حرکت می کند و در برخی دیگر از کمباین ها کوبنده به وسیله محور چرخ آن به سمت بالا یا پایین حرکت می کند ولی به علت حرکت کوبنده در اکثر کمباین ها تنظیم فاصله در قسمت جلو و عقب ضدکوبنده انجام می گیرد.


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
  • ali om

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی